در نشست خبری رییس دانشگاه تهران مطرح شد

برگزاری آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران | توجه بیشتر به مولدسازی در دانشگاه

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران هشتم خرداد امسال با حضور مسئولان و اساتید ایرانی و خارجی برگزار می‌شود، گفت: مولدسازی دارایی‌های دانشگاه در دستور کار قرار دارد و سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی دارایی‌های خود به دست آوردیم و در جهت ماموریت‌های جدید دانشگاه از آن استفاده شد.
رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران هشتم خرداد امسال با حضور مسئولان و اساتید ایرانی و خارجی برگزار می‌شود، گفت: مولدسازی دارایی‌های دانشگاه در دستور کار قرار دارد و سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل مولدسازی دارایی‌های خود به دست آوردیم و در جهت ماموریت‌های جدید دانشگاه از آن استفاده شد.
کد خبر: ۱۴۵۶۷۰۵

به گزارش جام جم آنلاین، صبح امروز نشست خبری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران  در پاسخ به پرسش جام جم آنلاین مبنی براینکه با توجه به مشکلات مالی چگونه می خواهید به اهداف دانشگاه تهران دست پیدا کنید؟ گفت: زمانی که صحبت از دانشگاه کارآفرین می کنیم برای رسیدن به این هدف باید به شکلی عمل شود که به بودجه های دولتی وابسته نباشیم و این وابستگی را به حداقل ممکن برسانیم.

رییس دانشگاه تهران عنوان کرد: در این راستا بحث استقلال مالی و اداری را بشدت پیگیری می‌کنیم. 

به گفته وی مسیر رسیدن به دانشگاه کارآفرین ایجاد استقلال مالی برای دانشگاه‌هاست.

مقیمی یادآور شد: بخشی از تلاش های ما برای این مهم به نتیجه رسیده‌است. در واقع به دلیل برخی ملاحظات تمام خواسته‌های ما در برنامه هفتم توسعه دیده نشد.

رییس دانشگاه تهران عنوان کرد: این درحالی است که گاهی مخالفان این رویکرد  را به استقلال از حاکمیت تعبیر می‌کنند. اما وقتی صحبت از استقلال مالی می‌شود، منظور استقلال از حاکمیت نیست.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم همه نهادها باید زیر چتر حاکمیت باشد.

مقیمی ادامه داد: وقتی صحبت از استقلال مالی دانشگاه تهران می‌شود، منظور این است که از طریق هیات امنای انجام شود و هیات امنا نیز از سوی وزیر علوم تعیین می‌شود.

رییس دانشگاه تهران بیان کرد: بحث این است که تصمیمات برخی سازمان‌ها مانند سازمان برنامه و بودجه و نهادهای نظارتی که دستگاه اجرایی را ارزیابی می‌کنند، شامل دانشگاه ها نشود.

وی خاطرنشان کرد: ما از ظرفیت‌های قانونی برای ایجاد منابع مالی کارآفرینانه استفاده کرده ایم.

مقیمی توضیح داد: دانشگاه املاک و مستغلات زیادی دارد که برخی مواقع از سوی برخی نهادها گرفته شده و  دانشگاه به مرور با کاهش املاک مواجه شده است.

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ما معتقدیم دانشگاه باید از املاک خودش بهره ببرد، گفت: ۱۲۰۰میلیارد تومان در سال گذشته از محل مولدسازی دارایی‌های خود به دست آوردیم و در جهت ماموریت جدید دانشگاه از آن استفاده شد.

وی درباره این ماموریت‌ها نیز به جام جم آنلاین گفت: این ماموریت‌ها در قالب ۵۳ پروژه در حال اجراست. مانند پروژه عمرانی یا افزایش کیفیت آموزش، فعالیت های دانشجویی و فرهنگی.

مقیمی یادآور شد: برای سال جاری هم خبرهای خوبی خواهیم داشت  تا از محل مولدسازی دارایی بیشتری برای دانشگاه فراهم کنیم.

برگزاری ۹۰ رویداد در دانشگاه

مقیمی یادآور شد: آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران روز سه‌شنبه هشتم خرداد ماه ۱۴۰۳ در این دانشگاه و با حضور مسوولان، اساتید ایرانی و خارجی افتتاح می‌شود.

رییس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: مجمع عمومی یونسکو که بر اساس آن، ایران به عنوان آغازگر سنت دانشگاهی در دنیا شناخته شده است و همچنین با عنایت به مصوبه جلسه ۸۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ به ریاست رییس‌جمهور مبنی بر «واگذاری مأموریت برگزاری بزرگداشت سنت ۱۷۵۷ ساله آموزش عالی در ایران به دانشگاه تهران» که از تأسیس جندی‌شاپور آغاز و به این دانشگاه منتهی می‌شود.

وی عنوان کرد: آیین افتتاحیه این بزرگداشت هشتم خرداد ماه در محل مصلی دانشگاه و با حضور پنج هزار نفر از ذی‌نفعان و مهمانان داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

مقیمی یادآور شد: دانشگاه تمدن ساز پیشگام تمدن اسلامی شعاری است که برای مصوبه شورا انتخاب شد.

به گفته رییس دانشگاه تهران ۹۰ رویداد دانشگاهی در سال ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

مقیمی خاطرنشان کرد: به عنوان دانشگاه تهران ماموریت ویژه داریم و همیشه نگاه‌ها به دانشگاه تهران است و روی پیش گامی دانشگاه تهران تاکید دارند.

وی افزود: برای جهش تولید باید زمینه مشارکت ذینفعان فراهم شود. بر اساس فراخوان ۱۳۹۸ پیشنهاد به دبیرخانه ارسال شده و در یک ماه آینده افزایش خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها